Kā uzstādīt un veiksmīgi sasniegt mērķi?

Lasāmviela brīviem brīžiem

Kā uzstādīt un veiksmīgi sasniegt mērķi?

Ir trīs personisko sasniegumu zonas – komforta zona, panikas zona, un saspīlējuma zona.

Komforta zona ietver visas lietas, ar kurām esat pazīstami. Tās ir lietas, kas ir viegli un ērti izdarāmas un jums jau ir atbilstošas prasmes un zināšanas, lai tā paveiktu.

Panikas zona sastāv no lietām, kas ir ārpus jūsu spējām, mēģinot sasniegt, tas var iestāties panika un strauji samazināties ticība saviem spēkiem. Piemēram, lai samazinātu svaru uzreiz mainīt gan ēšanas režīmu gan uzsākt intensīvus treniņus sporta zālē.

Saspīlējuma zona – šinī zonā atrodas visas lietas, ko jūs vēlaties. Lietas šinī zonā ir izaicinājums bet sasniedzamas ar jūsu pašreizējo spēju līmeni. Tās ir sasniedzamas bet liek jums justies neērti, piemēram, tā vietā, lai laiski vērotu TV dotos garākā pastaigā.

Ikviens ir spējīgs attīstīties un pilnveidoties, uzstādot mērķus, kas ir nedaudz virs jūsu spējām. Mazas uzvaras uzlabo ticību jūsu spēkiem, un gūtie panākumi ļauj jums noticēt, ka spējat sasniegt vēl lielākus mērķus.

To, cik lielu izaicinājumu varat pieņemt, ir atkarīgs no katra cilvēka personības. Daži cilvēki, lai veiktu izmaiņas, izvēlas spert tikai dažus soļus ārpus savas komforta zonas. Šī pieeja ir lēnāka, bet mazāk sāpīga un ar mazāku neveiksmju risku. Citi izvēlas daudz ekstrēmāku pieeju – pieņemt izaicinājumus, kas jau robežojas ar panikas zonu. Šāda pieeja ir cilvēkiem, kas ir nepacietīgi un var samierināties ar lielu neveiksmes risku.

 Piemēram, ja vēlaties izmainīt ēšanas režīmu un jums ir maza ticība saviem spēkiem, bet jūs ļoti gribat uzsākt veselīgu dzīvesveidu, jūs varat pirmajās diētas dienās izmainīt tikai vienu ēdienreizi, nākamajā dienā izmainīt vēl vienu, līdz nedēļas beigas esat pilnība izmainījuši ēšanas režīmu. Šāda pieeja vairos jūsu ticību saviem spēkiem, un katrs mazais sasniegums būs kā pierādījums jūsu spējām.

Otrā pieeja ir daudz izaicinošāka, bet ar lielāku neveiksmes risku, jo atrodas tuvāk panikas zonai. Jūs varat jau pirmajā diētas dienā izmainīt visas trīs ēdienreizes. Pilnībā nomainīt ēšanas režīmu ir sarežģīti bet ne neizspējami.

Abas šis pieejas ir vienlīdz efektīvas, jo galarezultātā sasniedzat mērķi. Svarīgākais ir izvēlēties pieeju atbilstoši saviem spēkiem, ja šobrīd neesat gatavi lieliem izaicinājumiem izvēlaties pirmo pieeju, ja vēlaties lielāku izaicinājumu izvēlaties otro pieeju.

Mērķu veidi

Prātam ir nepieciešama noteiktība un skaidrs mērķis. Jums ir pilnīga kontrole par mērķiem, kurus sev uzstādāt, bet nav pilnīgas kontroles par to, vai tos sasniegsiet. Tas rada uztraukumu, jo ilgāks laiks ir nepieciešams, mērķa sasniegšanai, jo lielāks ir uztraukums.

Cilvēka smadzenes sākotnēji ir attīstījušās vidē, kurā katrai darbībai sekoja tūlītēja labuma gūšana. Ja cilvēks bija izsalcis, viņš meklēja augļus un ogas vai devās medībās, ja sākās lietus, viņš nekavējoties atrada patvērumu, ja pamanīja briesmas, tad bēga, vai paslēpās. Pēc šāda principa cilvēki ir dzīvojuši apmēram 200000 gadu. Modernajā sabiedrībā, kas ir salīdzinoši jauna, apmēram 500 gadi, darbojas cits princips. Lielākajai daļai darbību, ko veicat, jūs gūstat labumu tikai pēc konkrēta laika posma.  Piemēram, ja iestāsieties darbā, tad algu saņemsiet tikai pēc mēneša. Ja vēlaties veikt izmaiņas diētā un samazināt svaru, tad rezultāti būs redzami tikai pēc konkrēta laika posma. Nenoteiktību un uztraukumu var mazināt uzstādot mērķus, kurus sasniedzat ikdienā.

Ikdienas mērķis – pagatavot un ēst veselīgās ēdienreizes

To vai sasniedzat mērķi vai nē ir zināms dienas beigās. Iegūtie rezultāti – sajūtas un mērījumi ļauj sekot līdzi progresam. Analizējot šos, rezultātus ar veselīga dzīvesveida un ikdienas paraudzīšanas rīkiem var izdarīt secinājumus un nepieciešamības gadījumā veikt uzlabojumus diētā. Iegūtie dati ir kā pierādījums jūsu progresam un virzībai uz mērķi.

Svara samazināšanas mērķis – noteiktu kilogramu samazināšana

Nav svarīgi, cik liels ir jūsu svara samazināšanas mērķis, 10, 20 vai 50 kg, sasniedzot ikdienas mērķi, 30 dienas jaunais dzīvesveids pamazām kļūs par jūsu ieradumu, par daļu no jūsu būtības un jūs intuitīvi soli pa solim virzīsieties, līdz sasniegsiet svara samazināšanas mērķi, konkrētu kilogramu zaudēšanu.

Mūža mērķis – veselīgs dzīvesveids

Kad esat sasnieguši svara samazināšanas mērķi un liekie kilogrami ir projām, jums nav nepieciešams ikdienas mērķis, jo pagatavot un ēst veselīgas ēdienreizes tagad ir kļuvis par ieradumu un jūs izbaudāt tā sniegtos augļus. Jums ir uzlabojies veselības stāvoklis, jums ir vairāk enerģijas ko veltīt ģimenei un darbam. Šī sajūta ir tik patīkama, kad jūs vēlaties to sajust atkal un atkal. Veselība tagad ir jūsu prioritāte un veselīgs dzīvesveids ir kļuvis par jūsu mūža mērķi.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Draugiem.lv pase